להורדה לחץ על התמונה.

בשנת 2008 יזמה העמותה הענקת אות הנגב לאיכות הסביבה. מטרתו לציין לשבח ולהוקיר אנשים, גופים, ארגונים ומוסדות על פעילות מיוחדת, מתמידה ופורצת דרך בתחום איכות הסביבה בנגב.

הטקס מתקיים אחת לשנה ומביא לקדמת הבמה את נושא הקיימות ואיכות הסביבה בנגב. בחירת הזוכים נעשית על ידי ועדת שיפוט המורכבת מאישים הקשורים לתחום הסביבתי. יו"ר הועדה הוא השופט בדימוס מר גלעד גלעדי.  

האות מוענק על ידי העמותה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון, עירית באר שבע והמשרד להגנת הסביבה.

 להלן רשימת הזוכים: 


שנת 2008 
 עיריית דימונה:   העיריה הובילה שינוי מרחיק לכת בהיבט הסביבתי שכלל שידרוג תשתיות, הטמעת לימודי הסביבה במערכת החינוך בעיר ובקהילה, תכנון שכונות החדשות בהיבט סביבתי, וניהול עירוני מאוזן תוך מזעור הפגיעה במשאבים הטבעיים.

 בסיס חיל האוויר בחצרים:   הבסיס מוביל תכנית סביבתית מקיפה שכוללת קביעת נהלים ויישומם, טיפוח סביבתי, חסכון במשאבים ומזעור מפגעים סביבתיים.

 
בית הספר היסודי רמות, באר-שבע:   הנהלת בית הספר מקנה לתלמידים ערכי שמירת הסביבה ומיישמת ערכים אלו בביה"ס ובקהילה.

 רן פאוקר, "נקודה ירוקה", קיבוץ ניר עוז:   על פעילותו רבת השנים ופורצת הדרך בהקמת ואחזקת גן אקולוגי ירוק וחסכוני במים.

 זאב מילר, מנהל כפר הנוער אשל הנשיא:    אות כבוד מיוחד על פעילות יוצאת דופן בתחום החינוך בכלל והחינוך הסביבתי בפרט. 


 שנת 2009
 כפר הנוער אשל הנשיא:   הנהלת הכפר מטמיעה ערכי הגנה על הסביבה בחינוך החקלאי והעיוני. זהו כפר הנוער והתיכון החקלאי הראשון בעל תקן ISO 14001 ומשלב בתכנית הלימודים מחקר חקלאי מתקדם ועבודה במשק החקלאי

 יחידת הנ.מ. 883 של חיל האוויר:   הפכה את איכות הסביבה לאורח חיים קבוע בבסיס על ידי שימוש חוזר בחומרים קיימים ומניעת זהומים. הקימה מערך ניטור, שליטה, בקרה, ופיקוח על רישוי העסקים. בכך נותנת דוגמה ליחידות חיל האוויר וצה"ל.

 מדרשת שדה בוקר:   בית הספר התיכון הסביבתי הראשון בארץ המנחיל ערכים סביבתיים לתלמידיו ומשלב מחקר סביבתי במערכת הלימודים. 

 יחידה לאנרגיה מתחדשת, מועצה אזורית חבל אילות:   הקימה מרכז לאנרגיה ומיישמת טכנולוגיות מתקדמות לניצול המשאב הנקי והזמין והנקי ביותר – אנרגיה סולרית.

 מפעל תרכובות ברום:   הנהלת המפעל הובילה שינוי מהותי בתחום הסביבתי. הופחתו רמות הפליטות לאוויר ולשפכים בצורה משמעותית, נעשה שימוש חוזר בפסולות או מיחזורן, נחסכה אנרגיה והמפעל החל בתהליך של הדברות עם- ושקיפות מול הקהילה.

 המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה:   ציון לשבח על יוזמה של עובדים לחסוך באנרגיה, להקים מרכז למיחזור, להשתמש בחומרים ממוחזרים, לטפל בפסולות רעילות ומסוכנות, ולשלב נפגעי נפש בפעילות גינון ברחבי בית החולים. 

 
המועצה התעשייתית נאות חובב:   ציון לשבח על הישגים בהפחתת הזיהום הסביבתי באזור, על הצבת דרישות למפעלים לצמצם את רמת הפליטות, ועל הקמת יחידה סביבתית העוסקת בניטור, שליטה, בקרה ופיקוח על רישוי העסקים. היחידה מצטיינת בפתיחות ובשקיפות לציבור.


 
​​​​​​​

 
שנת 2010 
בסיס טללים, יחידת נ.מ. חיל האוויר:    חינוך והטמעת מדיניות של הגנה על הסביבה בקרב יחידות הנ.מ. בשטח. מפקדת הבסיס אימצה מחשבה מקורית והקימה "קרון הגנת הסביבה" הכולל חומר הסברה במולטימדיה המגיע לכלל היחידות הפרוסות בדרום ובארץ. בעלי התפקידים בשטח מפגינים ידע רב ובקיאות בחומר.

בית ספר תיכון מקיף זינדמן, דימונה:   הנהלת בית הספר מטמיעה את ערכי הגנת הסביבה על ידי חינוך המשלב עקרונות קיימות בכל תחומי הלמידה וההעשרה. זאת תוך התנסות וביצוע. 

 בית ספר יסודי אלפארדוס, רהט:    בית הספר מהווה דוגמה לטיפוח וניקיון ומקיים פעילות סביבתית מושכלת. בנוסף, מתקיימת פעילות קהילתית המפיצה את נושא איכות הסביבה בקרב האוכלוסיות בישוב.

 יוסי גולדשטיין וראובן כהן צדק, מפעל מכתשים, באר-שבע:   פיתחו תהליך חדשני להתפלת מי-קולחין תעשייתיים ברמה הגבוהה מאיכות מי שתייה ובעלות סבירה. המים מושבים לשימושים פנימיים במפעל, ביניהם השקיית הגינון ומי קירור.

 המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה:    בראשות מר לודוויק, צוות בית החולים פועל למיחזור פסולת רפואית, נטרולה וגריסתה, ממחזר נייר, פסולת אלקטרונית, אוסף סוללות ותרופות ישנות, וחוסך באנרגיה ובמים. בנוסף, הוקם מערך הסברה לכלל עובדים. הפעילות, שהחלה כיוזמה אישית, הפכה לכלל ארצית והביאה לתרומה לאיכות הסביבה ולחסכון כספי למערכת הבריאות.

 יוסי זיו:  אות מפעל חיים על המהפך שחולל בנאות חובב ועל הפיכת הנושא הסביבתי לנושא מוביל. מר זיו הרחיב את פעילות היחידה הסביבתית ודרש בקרה מתמשכת וקפדנית. ביוזמתו נרכשו אמצעי ניטור ונתוניהם פתוחים לציבור.

בן דרורי:   ציון לשבח על ליווי וניהול פרויקט לשיקום מחצבות במכתש רמון בהיקפים נרחבים. פיתח שיטות חדשניות לשיקום נופי באזורים צחיחים תוך התמודדות עם המערכת האקולוגית המדברית ויצירת תנאים מתאימים לחידוש המערכות הטבעיות ונופו הייחודי של המכתש. 

 
משק משפחת עפאים, מושב עידן:   ציון לשבח על פיתוח משק רב-ענפי המשמש מודל לעקרונות הקיימות עבור מושבי הערבה והארץ. במשק מודגש חסכון בשימוש בקרקע, הפקת חשמל מאנרגיה סולרית, מיחזור מים, חימום על ידי שימוש במקורות אורגניים וניצול שיטות חקלאות מותאמות למקום ולאקלים.

​​​​​​​
 
שנת 2011 
 בית ספר אלוופא לילדים אוטיסטים, חורה:   ההנהלה וצוות המורים פיתחו דרך מיוחדת להקניית הרגלים סביבתיים לילדים ופעילות משותפת בין בית הספר והקהילה בנושאים סביבתיים. 

 
הקהילה החינוכית בניצנה בראשות דוד פלמ"ח:   משלבת בתכניותיה עקרונות של איכות הסביבה ואקולוגיה, מפגישה צעירים מעולמות שונים ומספקת חוויה חינוכית לפיתוח לסובלנות, להבנה הדדית ולכבוד עם ערכים של ציונות, פלורליזם, העצמת האדם, אהבת ארץ ישראל ואהבה לנגב.

 
הכיפה האקולוגית, אילת:   פרס לשבח על העשייה הסביבתית-חינוכית רבת-ההיקף ותרומתה למערכת החינוך העירונית.

 מינהל המחקר החקלאי, מו"פ ערבה תיכונה:   חשיבה פורצת דרך  לגידול דגי נוי במי תמלחת שמקורם בתהליך התפלת מים.

 
ד"ר בני שלמון:   אות מפעל חיים על תרומתו רבת השנים לנושאי סביבה ולשמירת הטבע. מחנך לאהבת הארץ וחוקר החי והצומח בנגב. עבודתו מהווה דוגמה למאות מדריכים ומדריכות, בני נוער ומטיילים.

​​​​​​​




שנת 2012 
עיריית באר-שבע:   העיר בראשות רוביק דנילוביץ מובילה בתחומי איכות הסביבה והקיימות ברחבי העיר. נערכו מבצעי נקיון, בוצע סקר סביבתי מקיף, הסמכה של חלק מבתי הספר לירוקים, הקמת מרכז קיימות באחת השכונות, הגברת המודעות למיחזור, הצבת "פחומי" ופעילויות סביבתיות נוספות.  

בית ספר אל סנאבל, אום בטין   הנהלת בית הספר מקנה ערכי סביבה לתלמידיו, הן במעורבות הקהילתית של תלמידי בית הספר ביישוב והן בהתנהלותו, ומשלב את הנושא הסביבתי בתכניות הלימודים.

שומרי המפרץ:   פעילות התנדבותית מיוחדת של בני הנוער במפרץ אילת המתבטאת בשמירה על נקיון החופים. 

מיכל פל:   פועלת בדרך יצירתית לקידום התודעה הסביבתית בנגב. עבודותיה מהוות דוגמה לאמנות חינוכית ודידקטית המעבירה מסר סביבתי בחומרים ובמקומות בהם היא בוחרת לעבוד.

נאות חובב:   אות הערכה על החזון, על התכנית האסטרטגית וההשקעה לאורך השנים לשינוי אזור התעשייה לאקו-פארק התעשייתי הראשון בישראל.

 
די. אס. איי תעשיות סיליקה:   יוזמה מקורית ופורצת דרך לשימוש בחומרים המהווים מפגע סביבתי כמשאבים בעלי תועלת.

 בית ספר מרחב:   אות הערכה על הדרך הייחודית להקניית ערכי החינוך הסביבתי ועבודתם המסורה של המנהלת וצוות בית הספר בתחומים אלו.  

אשר צימבליסטה:   פעיל שנים רבות כנציג המועצה האזורית אשכול במועצה התעשייתית נאות חובב וכנציג ציבור בדירקטוריון החברה לשירותי איכות הסביבה. הוביל שינוי במערך הטיפול בשפכים התעשייתיים וקידם שינוי במדיניות הלאומית לטיפול באריזות של חומרים מסוכנים.


 
שנת  2013
 מועצה אזורית רמת נגב:   יזמה פרויקט "מזון מקיים" המקנה הרגלי תזונה נכונים ובריאים המתבססים על משאבי הסביבה הקרובה.  המועצה שמה למטרה לצמצם את זיהום האויר משינוע מזון.

 מינהלת פארק שקמה:   מיזם המאגד מספר רשויות מקומיות וארגונים למטרת שימור שטח בעל ערכיות סביבתית רבה לטובת הציבור.

 המרכז לחינוך טכנולוגי עמל-רעות, מחנה נתן:   הנהלת המרכז פיתחה מערך חינוכי מיוחד לנוער מהמגזר הבדואי המשלב לימוד מקצועות טכנולוגיים וקיימות, הן בתכנית הלימודים והן בשגרת היום של בית הספר. בנוסף, המרכז מעורב בפעילות סביבתית משותפת עם הבסיס הצבאי.

 
המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה:    הטמעת תחומי איכות הסביבה בפעילות השוטפת של המרכז באמצעות עמידה בתקני הניהול הסביבתי והקצאת משאבים ליישום מטרות סביבתיות. התחייב לשיפור איכות החיים, איכות הסביבה ואיכות ובריאות הקהילה.

 עמותת "הנני" חוות אתכלית:   חווה אתיופית אותנטית הפועלת לחיבור האדם אל הטבע והאדמה באמצעים טבעיים.

 ירמי בכר:   מתנדב למען הסביבה במשך שנים, מצטרף לכל אירוע סביבתי ולכל מבצע ניקיון חופים, מחנך לשמירה על הסביבה וניקיונה תוך מתן דוגמה אישית.

 ברוריה גל:   הניחה את היסודות לצפרות ולטיבוע הציפורים בארץ, פעילה בחינוך ובהדרכת דורות של צפרים והקימה ספרייה לקולות ציפורים עבור עיוורים. השתתפה בפעילויות לשמירת הטבע ובמאבקים לקידום שמירת החי והצומח בישראל.


​​​​​​​

 שנת 2014 
 
אמנון גרינברג:   יזם והוביל, יחד עם צוות מו"פ ערבה דרומית, פרויקט ייחודי של שיתוף פעולה עם ירדן לפיתוח הכפרים בערבה הירדנית, תוך הקפדה על שמירת הסביבה. קידם מחקרים להפחתת שימוש בחומרי הדברה ופעל לשמירה על הדיונות באזור יוטבתה.

 פרויקט "אמץ שיטה", מועצה אזורית ערבה תיכונה:   המועצה יזמה פרויקט שיקום ייחודי להחזרת עצי השיטה לטבע בשיתוף תושבי הערבה. העצים מהווים בסיס למערכת האקולוגית המיוחדת של האזור. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם מחוז דרום  של קרן הקיימת לישראל, רשות ניקוז ים המלח והערבה ומרכז מדע ים המלח והערבה.

מועצה אזורית אל קאסום:   במהלך שנתיים מאז הקמתה, שינתה המועצה את מערך איסוף הפסולת המוצקה לפחים מוטמנים. המועצה דואגת להפרדת הפסולת והקימה מתקן ניסיוני להפקת גז מפסולת ביתית.

 בית ספר אבו ערער א', ערערה בנגב:    בית הספר חרט על דגלו את נושא הסביבה ומטמיע אותו בעשייה יום-יומית ובתכנית הלימודים.

 
עמותת "שבועת האדמה":   פועלת לקידום החקלאות העירונית ולפיתוח כלכלי מקיים בשכונה ג' בבאר-שבע. העמותה שיקמה, בעזרת מתנדבים, שטח שהיה אתר פסולת פיראטי לאתר גידול ירקות אורגניים המיועדים בחלקם לתצרוכת אישית ובחלקם למכירה במחירים נמוכים לתושבי העיר. העמותה מקיימת אירועים שכונתיים בנושאי סביבה ותזונה בריאה.

מתנ"ס אילת, קבוצת "גננים בקהילה":   הקבוצה מתמחה בגינון קהילתי ומסייעת בהקמת גינות לימודיות וקהילתיות בגני ילדים ובשכונה שבה ממוקם המתנ"ס.


שנת 2015
 ניסים קריספל:   במהלך עבודתו בחברה להגנת הטבע ובמסגרות אחרות, ערך ד"ר קריספל מחקר מקיף אודות צמחי הרפואה של ארץ ישראל שפורסם באנציקלופדיה "ילקוט הצמחים". מחקרו כלל גם את אופן השימוש של האוכלוסיה הבדואית בצמחיה כמקור לתרופות. ד"ר קריספל כתב ספרים ומאמרים רבים הקשורים לחקר צמחי ארץ ישראל.

 יוזמת אנרגיה טובה:   מיזם חברתי העוסק בפיתוח פרויקטים ייחודיים וחדשניים ומיישם טכנולוגיות סביבתיות להשגת רווח חברתי. לדוגמא: הפרדת עודפי מזון מפרויקט ההזנה הלאומי בבתי ספר בדרום ושימוש בזבל האורגני להזנת חיות משק ומחמד וליצוּר קומפוסט.

אנדרי אוזן, יו"ר המועצה התעשייתית נאות חובב:   פועל לשינוי אזור תעשיה ארצי מזהם לאקופארק תעשייתי על ידי יישום עקרונות מפארקים דומים בעולם. מר אוזן חיזק את היחידה הסביבתית ופעל נמרצות לאכיפה סביבתית מול המפעלים. יישם מדיניות של פתיחות ודו שיח עם הקהילות הסובבות את פארק התעשייה.

יחידה לאיכות הסביבה אילת-חבל אילות:   פעילות יוצאת דופן בהיקפה לקידום נושאים סביבתיים בתחום הקיימות והשמירה על הסביבה, יצירת מודעות סביבתית בקרב אנשי מערכת החינוך והקהילה תוך עידוד לאזרחות פעילה בקהילה. בנוסף, שמירה על הים וחופיו, יצירת מרחבי למידה, התייעלות אנרגטית ושמירת הטבע העירוני והעופות הנודדים. 

בי"ס תיכון מקיף א' באר שבע בניהולה של ד"ר עדנה בן יצחק מונסליזה:   בית הספר מתאפיין בפעילות חינוכית מתמשכת ומגוונת בנושאי הסביבה שהבולטת בהם היא "הכיתה הירוקה". המתחם הירוק בחצר ביה"ס משמש כמקום מחקר ולימוד אקולוגי. בית הספר משתתף בתחרויות של עבודות מחקר ופרויקטים בארץ ובעולם וזכה לפרסים בתחום זה.

 עין נטפים- תאגיד המים והביוב אילת:   התאגיד הקים מערך תשתיות לטיפול בשפכי נמל אילת, החוף הדרומי ושכונת שחמון 6. כמו כן פועל האיגוד במניעת הצפות ביוב בעיקר באזורי התיירות, מונע שפיכת שמנים מבתי המלון והמוסכים בעיר ועורך פעילות חינוכית לילדי בתי הספר.

 עמותת נחל שקמה-בשור:   מקיימת סדרת אירועים בתקופת פריחת הכלניות ובכך חושפת את אזור הנגב המערבי למאות אלפי מבקרים ("דרום אדום") הפוקדים את אתרי הטבע והנוף תוך שמירה על איכות הסביבה באזור. סדרת הארועים תורמת גם לכלכלה המקומית.


שנת 2016
 דר' יעקב דפני:   ביולוג ימי העוסק שנים רבות בשמירה על הסביבה הימית והחופית באזור אילת. לימד במכון האוניברסיטאי וניהל את החטיבה האקדמית של מכללת אילת. דר' דפני לקח חלק פעיל במאבקים לשמירה על מפרץ אילת ופועל במרץ רב לשימור השמורה הצפונית ושמורת האלמוגים בחוף אום רשרש ולהכרזת האזור כחוף אקולוגי.

דר' מטי צרפתי – הרכבי:    ראשת המועצה המקומית יואב. ממלאת שורה של תפקידים ארציים ומחוזיים בנושאי סביבה. משמשת כנציגת מרכז המועצות האזוריות לוועדת "אדם וביוספרה ישראלית" בארגון אונסקו ונציגת מרכז השלטון המקומי בארגון האירופי. דר' צרפתי-הרכבי פועלת לטיפוח המרחבים הפתוחים וערכי הטבע, הנוף והמורשת הייחודיים לאזור ומהווה דוגמא ומופת לשילוב אורח חיים סביבתי עם הפנמת ערכי הקיימות. 

 בית ספר אל מוסתקבל, מועצה אזורית נווה מדבר:   בית הספר, בהנהלתו של מר כמאל הדובה, הפך אתר פסולת לבוסתן לימודי והטמיע את ערכי הסביבה בקרב היישוב כולו. בכך תרם לשינוי מצב קיים לטובת הקהילה ולמניעת סיכונים סביבתיים ובריאותיים.  

 
תכנית "שבילים", המכללה האקדמית ע"ש קיי, בשיתוף המכון לחינוך דמוקרטי:   תכנית "שבילים" היא תכנית פורצת דרך בתחומי הסביבה והקיימות. התכנית מכשירה מורים ואנשי חינוך וחברה להתמודדות עם סוגיות סביבתיות, חברתיות וחינוכיות. בוגריה מסיימים תואר ראשון בחינוך סביבתי-חברתי.  

מרכז אדוות, קיבוץ צאלים:   מרכז המחבר בני נוער אל הסביבה והטבע תוך הבניית קשרים חברתיים והעצמה אישית. הפעילות מהוה דוגמה לחיבור בין קבוצות ילדים ונוער סביב נושא משותף.
 
 


Coi בניית אתרים
תפריט דף הבית טלפוןwazeפייסבוק